06 81 118 160 info@newagehealth.nl

In het Boeddhisme behoort meditatie bij de dagelijkse bezigheden. Voor de mensen die dit geloof aanhangen is mediteren net zo gewoon als ademhalen en eten.
Inmiddels zijn zij niet de enigen meer die de positieve effecten van meditatie zien voor emotionele en fysieke gezondheid. Vele mensen overal ter wereld mediteren dagelijks.

Maar waarom dan? Wat is de positieve uitwerking van meditatie?

Meditatie zorgt ervoor dat je verbonden raakt met iets groters binnen in jezelf.
Als je mediteert verbind je jezelf met je ziel, met je hogere weten. Deze verbinding zorgt ervoor dat je rust in jezelf ervaart.
Meditatie wordt van oudsher in spirituele kringen gebruikt, men hoopt met de positieve krachten van meditatie het bewustzijn te verhogen, antwoorden te verkrijgen op belangrijke levensvragen, één te worden met het Universum en/of het Goddelijke, het ego los te laten en zelfs verlichting te bereiken.

Meditatie zorgt ervoor dat je in het Nu leeft. Als je mediteert is het de bedoeling om je gedachten te laten komen en gaan, op deze manier creëer je rust binnen in jezelf. Je kunt dus niet anders dan je op het Nu te focussen.

De positieve effecten van meditatie zijn al te merken met 5 minuten per dag

Door dagelijks te mediteren, al zijn het maar 5 minuten per dag, kun je de positieve effecten van mediteren al gaan merken. Je zult meer rust ervaren binnen in jezelf, meditatie zorgt ervoor dat je geaard bent, je zult beter slapen en een betere concentratie hebben.
Door te mediteren merk je dat je dingen beter kunt relativeren, dat je meer compassie voor jezelf en voor anderen hebt, dat je beter met emoties om kunt gaan en dat je een dankbaarder en blijer mens wordt.

Mediteren brengt balans in je leven

We kennen het allemaal wel, de piekergedachten die je kunt hebben, of het gevoel van leegte en dit op willen vullen met spullen, chocola, alcohol etc., of emoties zoals boosheid of irritatie.
Dit zijn volgens het Boeddhisme allemaal verstorende emoties met bijbehorende gedachten.
Deze gevoelens geven ons geen fijn gevoel. Mediteren zorgt ervoor dat Yin en Yang weer in evenwicht komen, dat je gedurende het leven stabiel bent en beter met emoties en dergelijke om kunt gaan.

Mediteren is een cadeautje voor Jouzelf.

Het is echt even een kwaliteitsmomentje met jezelf. We zijn allemaal druk in ons leven, met werk, vrienden, huishouden of gezin en door even dat rust puntje in je leven te zoeken, laad je jezelf als het ware weer helemaal op.

Veel mensen kunnen er de tijd niet voor vrij maken, maar eigenlijk is dat zonde omdat de positieve effecten van meditatie zo immens zijn. Is het nou teveel gevraagd om tenminste 5 minuten (wat zijn nu 5 minuten op een mensenleven!), de tijd te nemen voor jezelf, als je daar veel meer rust, vertrouwen, energie, blijdschap en dankbaarheid voor terug krijgt? 

Maar als de positieve effecten van mediteren zo groot zijn, hoe werkt het dan?

Ik heb zelf 2 keer in een Boeddhistisch klooster gezeten in Thailand. Eén keer op Koh Phangan en één keer in Pai. Voor die tijd mediteerde ik al, maar van de monniken heb ik de Vipassana meditatie geleerd.
In de Vipassana/inzicht meditatie zie je de dingen zoals ze werkelijk zijn. In werkelijkheid ben je gedurende de gehele meditatie aandachtig in het hier en nu. Je bent opmerkzaam wat er in het hier en nu plaatsvindt, dit kan van alles zijn, gedachten, gevoelens, geluiden enzovoort. 

Oefening zit meditatie vanuit de Vipassana:

Ga met je ogen dicht zitten in een door jouw gewenste positie. Dit kan in kleermakerszit zijn, maar wanneer dit moeilijk voor je is kan je ook gewoon op een stoel zitten met je voeten plat op de grond.
Zorg er voor dat je rug recht is.
Focus je op je ademhaling en denk bij elke in en uitademing aan de woorden; adem in, adem uit, adem in, adem uit.
Dit doe je gedurende de gehele meditatie.
Je kunt je ook focussen op de bewegingen van de onderbuik bij het in-en uitademen. Focus je op dit proces en benoem het in en uit reizen van de buik in jezelf.

Wees opmerkzaam wat er in je lichaam gebeurd. Wat je voelt, hoort, ziet, ervaart, denkt enzovoort.
Als er een gedachte of gevoel voorbij komt, benoem je dit gevoel, je kijkt er even naar en gaat vervolgens weer terug naar de ademhaling.
Je voelt bijvoorbeeld een windvlaag langs je wang strijken, wees je bewust van dit gevoel en ga terug naar de ademhaling.

Na een tijd mediteren kunnen bepaalde lichaamsdelen stijf worden of pijn gaan doen. Ook hierbij geldt, kijk ernaar, zonder van positie te veranderen. Verdwijnt het gevoel naar de achtergrond of lost het vanzelf op, ga dan weer terug naar het in en uitademen.

Of als je mind gaat dwalen in gedachten, benoem je dit als dwalen en ga je weer terug naar de ademhaling.
Op deze manier leer je de mind te trainen en wanneer je meditatie intensiever toepast in het dagelijks leven, zal je merken dat je de dingen meditatiever (met aandacht) zal doen.

Bovendien wordt het dan steeds gemakkelijker en vanzelfsprekend om te leven vanuit de bron.

Ik hoop dat ik jou met dit artikel heb kunnen laten inzien wat de positieve effecten van meditatie zijn en dat ik je heb weten te overtuigen om te gaan mediteren.

Als laatste wens ik jou veel rust, reinheid en doorzettingsvermogen toe in jouw ontdekkingstocht.

Namasté.