06 81 118 160 info@newagehealth.nl

Zonnen is gezond

De zomer is inmiddels in volle gang. We beleven één van de heetste zomers ooit en we trekken er massaal op uit richting water op zoek naar verkoeling.  Naar het zwembad, het strand of lekker varen  met de boot. En aangezien wij niet heel veel gewend zijn in Nederland  op dit gebied, genieten we er extra van.
Logisch, de zon maakt ons blij en het geeft ons energie. En een mooi kleurtje doet ook wonderen, we zien er goed uit en voelen ons ook top. Kort gezegd, zonnen is gezond. De zon zorgt er  voor dat er vitamine D aangemaakt wordt in de huid en deze (levensverlengende) vitamine hebben we allemaal hard nodig.
Maar hoe kan je optimaal profiteren van deze vitamine, daar gaat dit artikel over.

Zonnen is gezond, maar wel met mate!

Net als met zoveel andere prettige zaken in het leven, geldt dat je moet zonnen met mate. Als je urenlang in de zon ligt komen er vrije radicalen vrij en dit zorgt er ook voor dat je door de zon sneller een oude huid krijgt.
Maar een half uur per dag de zon op je blote huid zonder zonnebrand is fantastisch!

Zonnen is gezond omdat vitamine D binnen komt via de huid, een zeer belangrijke vitamine die we allemaal hard nodig hebben.

Wat doet vitamine D voor ons?

Je merkt het al in de winter, je hebt minder energie en voelt je vaker lamlendig. Veel mensen lijden aan een winterdepressie. Dit komt omdat er minder licht en zonne-energie binnen komt.
Bovendien wordt er door zonlicht melatonine aangemaakt, het slaaphormoon. Als je dus minder zonlicht binnen krijgt, kan dit slaapproblemen veroorzaken.

Bij de aanmaak van Vitamine D zijn we afhankelijk van zonlicht en in mindere mate van voeding.
Vitamine D is een in vet oplosbare vitamine en essentieel is voor de mineraalhuishouding, het zorgt voor opname van calcium en is dus essentieel voor het skelet en de botten (met name belangrijk voor zwangere vrouwen, kinderen en oudere mensen).  Vitamine D is een cholesterolverlager en bovendien één van de krachtigste bestrijders van kanker. Ongeveer de helft van de Nederlanders heeft een tekort aan vitamine D dus dat verdient aandacht.
Daarom raad ik aan om in de winter extra vitamine D supplementen in huis te halen, we hebben deze vitamine namelijk keihard nodig. Een andere aanrader is om in de winter een weekje de zon op te zoeken en deze heerlijk op je blote huid te laten schijnen.

Waardoor wordt huidkanker veroorzaakt?

Natuurlijk zijn er al vele onderzoeken gedaan naar de oorzaak van huidkanker. Hierin komt naar voren dat overmatig zonnen de kans op huidkanker verhoogt. In dat kader is het belangrijk om te vermelden  dat de kans op huidkanker groter wordt als je verbrand.

Daarnaast zijn er ook huidartsen die zeggen dat te weinig zonlicht de kans op huidkanker verhoogt.

Veel mensen zien te weinig zonlicht omdat ze met name binnen aan het werk zijn. Als ze dan op vakantie gaan, stellen ze zich ineens 3 weken volop aan de zon bloot. Dit is erg slecht voor de huid met alle gevaren van dien.

Beter is het om de huid geleidelijk aan de zon te laten wennen en op deze manier bruin te worden.

Bovendien is er enkele jaren terug in het nieuws verteld dat stoffen die bescherming geven in zonnebrand, de stoffen die het UV-licht filteren, juist de stoffen zijn die kankerverwekkend zijn.

Anders gezegd, zonnebrand kan dus ook voor huidkanker zorgen.

Daarnaast blokkeert zonnebrand de aanmaak van vitamine D in de huid, waardoor veel mensen te weinig vitamine D binnen krijgen en veel mensen dus een chronisch tekort hebben!

Als je dan toch wilt smeren, koop dan een zonnebrand bij de biologische- of de reform winkel zonder chemische toevoegingen. De kans is namelijk erg groot dat de reguliere zonnebrandmerken stoffen bevatten die  hormoon verstorend en zelfs kankerverwekkend zijn.

Hoe kan ik gezond zonnen?

Hoe dichter mensen bij de evenaar wonen, hoe meer pigment ze hebben. Pigment is een natuurlijke bescherming van de huid tegen de zon. Mensen die bijvoorbeeld vanuit Afrika emigreren naar Nederland, hebben vaak een vitamine D tekort. Hoe donkerder de huid, des te meer zon je nodig hebt. Heb je dus een lichte huid, dan heb je minder zon nodig en kan een kwartier per dag de zon op je blote huid, zonder zonnebrandcrème al voldoende zijn.

Zoals ik al eerder zei is het belangrijk om je huid geleidelijk aan de zon te laten wennen, je kunt bijvoorbeeld beginnen 3 keer per week 5 tot 10 minuten in de volle zon te zitten en dit langzaam op te bouwen naar 10 tot 30 minuten. Bovendien is het belangrijk dat je de sterke middagzon tussen 11 en 15 uur vermijd.

Daarnaast adviseer ik ook om niet al te vaak een zonnebril te dragen! Een zonnebril blokkeert de inname van blauw licht, waardoor het immuunsysteem minder profijt heeft van het daglicht. Bovendien wordt er minder melatonine aangemaakt.

Ook speelt voeding een rol. Natuurlijk hebben we allemaal een andere huid, mensen met een rood haar of een hele witte huid verbranden snel. Maar door er voor te zorgen dat je genoeg Omega 3 vetten, vitamine C en antioxidanten binnen krijgt via de voeding of suppletie, bescherm je de huid van binnen uit. Je zult dan merken dat je minder snel verbrand.

Als laatste adviseer ik om na het zonnebaden niet te gaan douchen met zeep. Vitamine D heeft namelijk 48 uur nodig om volledig opgenomen te worden in de bloedbaan en met zeep was je het grootste gedeelte ervan vanaf.

Dus zonnen met mate is absoluut gezond voor een mens. Dagelijks hebben we een goede dosis zonlicht nodig en door gedoseerd hiervan te genieten, pluk je er de vruchten van.

Namasté.