06 81 118 160 info@newagehealth.nl

Wat zijn vrije radicalen en antioxidanten?

Dit artikel gaat over vrije radicalen en antioxidanten. Ik zal je in eerste instantie zo goed mogelijk uitleggen wat vrije radicalen zijn en vervolgens zal ik uitleggen hoe we onszelf hiertegen kunnen beschermen door middel van antioxidanten.

Wat zijn vrije radicalen?

Ons lichaamssysteem maakt systematisch gebruikt van het chemische verschijnsel dat wij oxidatie noemen. Denk bijvoorbeeld aan een appel dat je door midden snijdt en even laat liggen.
Bij de appel komt zuurstof en hij wordt bruin, dit is wat oxidatie is.

Bij het verbranden van voedsel in ons lichaam, de energieproductie, afweer en ontgifting wordt zuurstof gebruikt. Er komen vrije radicalen vrij.

Dit is niet erg, dit is een natuurlijk proces van het lichaam. Wel is het belangrijk om een teveel aan vrije radicalen tegen te gaan.

Behalve de oxidatie in ons lichaam, zijn er factoren van buitenaf die vrije radicalen vormen, namelijk zonlicht en luchtvervuiling. Maar ook roken, stress, overmatig sporten, alcohol drinken, onvolwaardige (niet biologische, bespoten) voeding, zware metalen, additieven, suikers en bakken in verkeerde oliën vormen vrije radicalen.

Een teveel aan vrije radicalen zorgt ervoor dat de cellen en weefselstructuren in ons lichaam beschadigen. Het DNA kan veranderen, wat kan leiden tot een ontregeling in de celdeling waardoor kanker kan ontstaan.

Met beschouwt onder meer kanker, artritis, ontstekingen, hart en vaatziekten, Alzheimer en Parkinson als het gevolg van de werking van deze vrije radicalen. Vrije radicalen zijn dus een bron van ziekten en vroegtijdige veroudering van het lichaam.

Ook bijvoorbeeld vroegtijdige of erge rimpelvorming is een teken van een teveel aan vrije radicalen, bijvoorbeeld door veelvuldig zonnen en/of roken.

Vrije radicalen en antioxidanten kan je in één zin met elkaar benoemen, antioxidanten beschermen ons namelijk tegen de schadelijke effecten van vrije radicalen.

Wat doen antioxidanten voor je?

Om weer even terug te denken aan die appel van zojuist, die bruin werd toen je hem open gesneden liet liggen. Als je de appel direct onderdompelt in citroensap, zal je zien dat de appel niet of pas veel later zal verkleuren. Dit is dus wat de vitamine C uit de citroen, oftewel een antioxidant doet voor je, het citroensap zorgt ervoor dat het oxidatieproces sterk verminderd.

Antioxidanten maken vrije radicalen dus onschadelijk.

Antioxidanten vindt je volop in natuurlijke, onbewerkte voeding. Er zijn meer dan honderd voedingsstoffen die een antioxiderede werking hebben, vitamine C, vitamine E, bètacaroteen en de mineralen selenium en zink zijn de bekendste.

Eet je antioxidanten dus met voeding! 

Hieronder mijn 6 favoriete voedingsmiddelen bomvol antioxidanten:

1. Biologische groenten en fruit

Groenten en fruit bevatten ontzettend veel antioxidanten, met name de felgekleurde.
Je kunt groenten gerust Superfoods noemen.

Veel ziektes zullen verdwijnen als ons voedingspatroon voornamelijk uit groenten bestaat!

Probeer zoveel mogelijk te variëren zodat je van alle soorten zult profiteren.
Broccoli en knoflook zijn de antioxidanten bommetjes.
Al het fruit bevat antioxidanten maar sommige soorten meer dan anderen.
Bosvruchten (al het kleine rode fruit) bevatten de meeste antioxidanten, maar ook avocado’s, vijgen, granaatappels of gedroogd fruit.

Probeer zoveel mogelijk voor biologische producten te kiezen. Niet biologische producten zitten vaak vol met bestrijdingsmiddelen, waar natuurlijk weer meer vrije radicalen door gevormd worden. Bovendien ligt de voedingswaarde van biologische producten veel hoger, omdat producten op een duurzame manier geteeld worden. Er wordt gewerkt met korte gesloten kringlopen en natuurlijke evenwichten (lees hier mijn blogartikel over de voordelen van biologisch eten).

2. Groene thee

Door dagelijks 2 koppen (of meer) groene thee te drinken, ga je veroudering en het ontstaan van kanker tegen. Groene thee zit namelijk vol met antioxidanten! Er zijn vele onderzoeken gedaan naar de werking van groene thee, hieruit blijkt dat vrouwen die dagelijks groene thee drinken
22 procent minder kans hebben om borstkanker te krijgen. Mannen die groene thee drinken hebben 48 procent minder kans om prostaatkanker te krijgen. Tevens kan de kans op darmkanker aanzienlijk afnemen als je dagelijks groene thee drinkt.

3. Noten, pitten en zaden

Ook noten, pitten en zaden behoren in een gezond voedingspatroon. Ze zitten bomvol belangrijke vitaminen en mineralen en dus ook antioxidanten. Zorg er wel voor dat de noten ongebrand en ongezouten zijn. Qua antioxidanten zijn walnoten, amandelen, pecannoten, hazelnoten, sesamzaad en hennepzaad geweldige keuzes.

4. Kruiden en specerijen

Herbs are a gift from heaven! Ze zitten bomvol antioxidanten en geven het eten ook nog eens ontzettend veel smaak. (Verse) kruiden behoren dus in elke keuken thuis.
Wees scheutig met Provençaalse kruiden, munt, basilicum, koriander, kerrie, kurkuma, bonenkruid, chilipoeder, dragon, gember, oregano, peterselie en komijn. Je lichaam zal je er dankbaar voor zijn.

5. Kiemen

Kiemen zijn jonge, net ontkiemde plantjes en ze zitten bomvol mineralen, vitaminen en enzymen. Kiemen zouden we naar mijn mening vaker moeten eten. Broccoli kiemen zijn het gezondste, uit onderzoek is gebleken dat de antioxidanten uit broccoli kiemen nog dagen werkzaam zijn in het lichaam. Bovendien staat 30 gram kiemen gelijk aan 600 gram broccoli! Dit kun je dus met een gerust hart een Superfood noemen!

6. Pure chocolade

Ik eet zelf helemaal geen suiker maar ik heb één guilty pleasure, namelijk pure chocolade.
Echt heerlijk en ook nog eens hartstikke gezond! Zorg ervoor dat de chocola voor tenminste 70 procent uit cacao bestaat en eet het met mate. Nooit meer dan 20 gram per dag, dit komt neer op 2 stukjes chocola. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor Raw Cacao. Cacao zit bomvol magnesium en antioxidanten.

Ik hoop dat dit artikel jou duidelijkheid heeft gegeven over wat vrije radicalen en antioxidanten zijn en wat zij doen in en voor het lichaam. Het komt er dus eigenlijk op neer dat we onszelf optimaal kunnen beschermen als we een gezond en gevarieerd voedingspatroon hebben, vol met hoogwaardige voedingsmiddelen. Hoe simpel (en lekker) kan het leven zijn.

Ik wens jou een fantastische gezondheid toe!!

Namasté.