06 81 118 160 info@newagehealth.nl

Hormonen in balans brengen met voeding, hoe doe je dat?

Hormonen zijn lichaamseigen stoffen die een regelfunctie in het lichaam uitvoeren. Hormonen kunnen negatief of positief beïnvloed worden, maar zelf kunnen we hier gelukkig ook een handje bij helpen.
We kunnen namelijk onze hormonen in balans brengen met voeding.

Vanuit eigen ervaring kan ik vertellen dat dit zo werkt. Ik ben namelijk net moeder geworden van een prachtige dochter en tijdens mijn zwangerschap was ik volledig in balans. Ik had totaal geen last van moodswings en andere typische zwangerschapskwaaltjes waar vrouwen tijdens hun zwangerschap zo vaak last van hebben.
Dit komt omdat ik mij tijdens mijn zwangerschap volledig bewust was van de voeding die ik tot mij nam, maar ook van mijn levensstijl en de producten die ik gebruik.

Hormonen in balans brengen met voeding, lifestyle, de juiste mindset en door het gebruik van de juiste (verzorgings-)producten

In feite is het (vrouwen)lichaam perfect gemaakt, we moeten alleen wel naar ons lichaam luisteren!
Hoe vaak ben jij je bewust van je lichaam? Neem af en toe even de tijd voor jezelf om te voelen hoe jij in je vel zit op dat moment en geef jezelf een cijfer op een schaal van 0 – 10.

Wanneer je regelmatig symptomen hebt als vermoeidheid, gewichtstoename, slechte huid, onvruchtbaarheid, slaapproblemen of een rothumeur, kan het zo zijn dat je hormoonhuishouding in de war is.

En dan is het tijd om de boel weer even op orde te brengen! Hormonen worden namelijk beïnvloed door meerdere factoren.

Onze hormoonhuishouding kan verstoord raken door verkeerde voeding, chemische verzorgings- en schoonmaakproducten, stress, een verkeerde mindset en blauw licht op de tv of computer.

Een voorbeeld van het blauw licht, is dat je moeilijk in slaap kunt komen na een avond televisie kijken, in dit geval is het cortisol hormoon verstoord.
Het cortisol hormoon is het hormoon dat je dag en nacht ritme bepaald. Het zorgt ervoor dat je in de ochtend opgewekt wakker wordt en dat je in de avond terug in ruststand brengt, zodat je weer kunt gaan slapen. Als jij naar het blauwe licht zit te kijken, denkt dit hormoon dat het nog daglicht is, waardoor jij moeilijk in slaap kunt komen. Je kunt er dus beter voor kiezen om de dag rustig af te sluiten in meditatie of met een goed boek, dit zal je nachtrust ten goede komen.

Westerse vrouwen hebben vaak te veel van het hormoon oestrogeen ten opzichte van het hormoon progesteron

Zoals ik al eerder vertelde, werken chemische verzorgings- en schoonmaakproducten zeer hormoon verstorend. Hopelijk heb je inmiddels geleerd om de etiketten van je levensmiddelen te bestuderen, daarbovenop is het belangrijk dat je ook eens kritisch naar deze producten gaat kijken. De reguliere verzorgingsproducten zitten namelijk vol chemicaliën, welke je ook wel xeno (vreemde) oestrogenen noemt. Ze zitten in schoonmaakmiddelen, plastics, meubels, benzine, veel fabrieksvoedsel en verzorgingsproducten.

Je vindt dat misschien een gekke gedachte, maar geloof mij, je kunt er tal van klachten van krijgen!

Ik heb laatst een blogartikel geschreven over de biologische kapper. Een kapper gebruikt vaak chemische kleuringen die hormoon verstorend werken, in dit artikel ga ik hier verder op in. 

Hoe kan jij je hormonen in balans brengen met voeding?

Het omgooien van je voedingspatroon kan heel lastig zijn, het belangrijkste is dat je je mindset veranderd. Verander je gedachtes in dat je eet om je lichaam te voeden, niet om te vullen. En door je lichaam te voeden, zul je uiteindelijk echt een blijer mens worden. Gezondheid en geluk beginnen namelijk in de darmen en als je darmen tevreden zijn, dan ben jij dat ook!

Begin eens met het aanpassen van je ontbijt en voeg vervolgens steeds meer voeding toe.
Je zult merken dat je je al snel energieker zult gaan voelen en op een gegeven moment wil je niets anders meer! 

Onderstaand wat tips die jou zullen helpen om meer in balans te komen:

1. Zorg voor voldoende Omega 3 vetten

Omega 3 werkt cholesterol en cortisol verlagend. Het is dan ook zeer belangrijk dat je voldoende vis eet en goede oliën gebruikt, zoals lijnzaadolie en olijfolie. Ook chiazaad is een goede aanvoerder van Omega 3. Vermijd daarnaast transvetten zoals halvarine en margarine, zij verstoren de hormoonhuishouding en zijn reuze ongezond.

2. Eet veel (groene) groenten en fruit

Groene groenten ondersteunen de lever in het afvoeren van gifstoffen en dragen zo bij aan een optimale hormoonhuishouding. Groenten en fruit zijn gezonde voedingsmiddelen waarvan je hormonen in balans komen. Eet maximaal 3 stuks fruit per dag, maar groenten dienen de basis te zijn van iedere maaltijd. Koop je groenten en fruit wel biologisch, niet biologische groenten en fruit bevatten namelijk een gif cocktail aan bestrijdingsmiddelen.

3. Koop vlees, vis, eieren en/of zuivel biologisch

Naast groenten en fruit is het ook van belang om dierlijke producten zoveel mogelijk biologisch te eten. Dieren uit de Nederlandse bio-industrie zijn voor 90 – 100 % gevoerd met genetisch gemanipuleerd voer, zoals soja wat uiteindelijk indirect ook weer op jouw bordje terecht komt. Lees hier mijn blog over waarom je beter biologisch kunt eten.

Daarnaast geldt: eet dierlijke eiwitten met mate. De beste verhouding is 40 procent dierlijke eiwitten ten opzichte van 60 procent plantaardige eiwitten. Voorbeelden van plantaardige eiwitten zijn hennepzaad, peulvruchten, tempé, noten, zaden, pitten en paddenstoelen.

4. Drink liever geen alcohol of drink met mate

Alcohol is belastend voor de lever en is in kleine hoeveelheden al schadelijk. De lever is belangrijk voor de hormonale balans en eigenlijk is het beter om niet te drinken, of vooruit, maximaal één glas per dag.

5. Wees matig met koffie en/of zwarte thee

Koffie en zwarte thee verhogen de stresshormonen en belasten de bijnieren, wees hier dus matig mee.
Ik houd zelf heel erg van koffie en trakteer mezelf dan op 2 kopjes per dag, meer dan dit is ook echt niet aan te bevelen. Je kunt beter kruidenthee, water of kokoswater drinken.

Wat betreft voeding is het gebruik maken van je gezonde verstand, maar de volgende producten kan je echt beter vermijden wil je gezond blijven: Eet liever geen drop, e-nummers, koek en banketproducten, lightproducten, pinda’s, varkensvlees en suiker.

Je kunt je hormonen dus in balans brengen met voeding, hopelijk heeft dit artikel jou inzicht gegeven hoe je weer energieker in het leven kan komen te staan. Naast voeding is het belangrijk dat je een leven leidt zonder stress, dat je zorgt voor een doel in je leven en daarnaast de juiste mindset hebt.

Lees hier mijn blogartikel over de gezondste mensen ter wereld, een interessant en leuk artikel.
Gezond en gelukkig oud worden hoeft namelijk helemaal niet zo ingewikkeld te zijn, daar weten deze mensen alles van!

Namasté.