06 81 118 160 info@newagehealth.nl

Mindfulness toepassen in het dagelijks leven, 10 tips die jou helpen!

Hoe sta jij in het leven? Ben je altijd druk? In je gedrag en in je hoofd? Vind je het moeilijk om het rustiger aan te doen? Het leven is best druk! We hebben ons werk, ons huishouden, eventueel een gezin, sociale contacten, sporten enzovoort. Als je er over na gaat denken, kan je in de stress schieten maar dat is juist niet de bedoeling. Hoe kan je naast je drukke leven, toch de rust bewaren?

Een goede manier hiervoor is door middel van mindfulness. Mindfulness betekent in feite gewoon dat je alles “Mindful” doet, dus met bewustzijn. Je schakelt een tandje terug en beweegt rustiger en bewuster door het leven heen. 

Mindfulness toepassen, hoe doe je dat? In deze blog geef ik jou
10 tips. Op naar een rustiger leven volledig in balans:  

1. Begin en eindig de dag in dankbaarheid.

Een goede manier om bewuster in het leven te staan, is door je dag te beginnen en te eindigen in dankbaarheid. Dankbaarheid zorgt er namelijk voor dat je een blijer en optimistischer mens bent. Door je zegeningen te tellen ben je bewuster van wat er zich afspeelt in jouw leven.
Dus tel je zegeningen elke dag, je zult zien dat er elke dag meer bij komen. We hebben hier in Nederland zo ontzettend veel om dankbaar voor te zijn. Lees hier mijn blogbericht waar het uiten van dankbaarheid toe bijdraagt, een garantie voor een gelukkig leven!

2. Begin de dag met Yoga en/of meditatie.

Door je ochtend met Yoga en/of meditatie te beginnen, start je de dag gelijk goed in volledig bewustzijn.
Tijdens Yoga en meditatie verbind je je namelijk met je lichaam en ademhaling,waardoor je je gedachten los kunt laten. Tevens komen er tijdens Yoga endorfines vrij, dit zijn geluksstofjes, je wordt er dus een blijer mens van. Ikzelf begin iedere ochtend op deze manier, behalve dat ik daardoor eigenlijk altijd rustig in mijn hoofd ben, voel ik me ook super blij en gelukkig, elke dag weer.
Ga het maar eens proberen, je zult zien dat het alleen maar voor positiviteit zorgt. Lees hier mijn blogbericht over de positieve effecten van meditatie, hopelijk weet ik jou te overtuigen om je dag op deze manier te beginnen.

3. Doe alles wat je doet met bewustzijn.

Mindfulness toepassen in het dagelijks leven betekent dat je altijd “mindful” gedrag nastreeft.
Je doet alles dus met aandacht en in volledig bewustzijn. Je doet met aandacht de afwas, je loopt met aandacht in het bos, je luistert met aandacht naar de vogels enzovoort.
Train jezelf om stil te worden in je hoofd. Wees opmerkzaam op je gedachten en laat ze vervolgens weer los.
Jij bent de enige die ervoor zorgt dat er gedachten zijn, niemand anders.
En vanaf nu kan ook jij alleen ervoor zorgen dat je deze gevoelens en gedachten niet meer toelaat. Plan heel bewust die kleine momenten gedurende de dag in, om in het moment te komen, bijvoorbeeld tijdens meditatie of Yoga.

4. Zit niet onnodig op internet, maar plan hier desnoods 1 uur per dag voor in.

Zit niet de gehele dag op internet. Tegenwoordig zie je iedereen altijd maar naar mobieltjes en laptops turen. Maar wat brengt het je eigenlijk? Krijg je er energie van? Wordt je er blij van?
Zo niet, wees dan kritisch op jezelf. Geef jezelf bijvoorbeeld 1 uur per dag waarin je onbeperkt mag internetten en ga op andere momenten iets “nuttigs” doen. Lees een boek, doe aan Yoga of meditatie of ga lekker wandelen. Je zult zien dat je op deze manier jouw balans terug vind.

5. Besteed tijd aan vriendschappen en familie.

Contacten zijn belangrijk voor ons algehele geluksgevoel en het is belangrijk hier aandacht aan te besteden. Mindfulness toepassen kan ook in contact met anderen, wees echt aanwezig als je met elkaar bent. Dus geen mobieltjes en oprecht geïnteresseerd luisteren naar wat een ander te zeggen heeft, voordat jij jouw verhaal wilt vertellen.

6. Zie de wereld om je heen als een spiegel van jouw onderbewustzijn.

Zijn er bepaalde gebeurtenissen gedurende jouw leven die je elke keer weer prikkelen, besef dan dat er werk aan de winkel is. Er zijn alleen gebeurtenissen, je plakt hier zelf een stempel op.
Vind een manier om anders met deze gebeurtenissen om te gaan. Sta met een open mind in het leven en accepteer hoe dingen komen en gaan, pin jezelf niet vast op één werkelijkheid, maar sta open voor nieuwe denkbeelden en ervaringen.

7. Leef met compassie voor anderen.

Oorspronkelijk komt mindfulness vanuit het Boeddhisme en één van de pijlers vanuit het Boeddhisme is dat men compassie of mededogen heeft voor anderen. In feite komt het erop neer dat je niet wilt dat anderen lijden en begrip hebt voor een ander.

Wanneer er iets voorvalt en jij je daardoor geraakt voelt, kan het zijn dat je zelf op dat moment te gevoelig bent. Niet iedereen bedoelt het namelijk zo slecht als hoe jij het opvat. Is iemand kribbig en onaardig tegen je? Misschien heeft diegene wel een rot week achter de rug en is het zijn of haar eigen onvrede of onmacht van dat moment. Snijdt iemand je af op de snelweg? Misschien heeft die persoon wel een sollicitatiegesprek en kon zij/hij thuis moeilijk wegkomen omdat één van de kinderen ziek is.

Je weet nooit wat de beweegredenen zijn van iemand, dus vergeef die ander in liefde.

8. Praat niet negatief over anderen of over jezelf.

Stop met oordelen. Als je oordeelt wijs je altijd drie vingers naar jezelf. Wat is de reden dat je oordeelt? Waarschijnlijk zit je zelf niet goed in je vel, als je namelijk wel goed in je vel zou zitten zou je nooit negatief over een ander praten. Stop dus met oordelen en roddelen, maar wees positief, aardig en geef complimenten.
Niet alleen aan een ander, maar ook aan jezelf.

9. Wees je bewust van je gedachten.

Jij bent niet jouw gedachten (jij bent wat jouw bewustzijn is)! Er zijn gedachten en er zijn gevoelens. Wat je wel bent is het bewustzijn voorbij al die verschillende dingen. Je kunt dat ook duiden als de waarnemer, de toeschouwer of het bewustzijn voorbij je gedachten, gevoel, etc.
Bovendien komen en gaan jouw gedachten weer en zijn ze lang niet altijd waar.
Laat de gedachten door je heen stromen en wees opmerkzaam, benoem ze, ook als ze negatief zijn en richt je vervolgens weer op het positieve.

10. Maak je geen zorgen.

Zorgen gaan altijd over dingen of gebeurtenissen in het verleden of de toekomst, maar dat is niet nu, toch? Moet je je nu druk maken over iets wat misschien morgen kan gebeuren, of volgende week?

Nee, geniet van het moment, geniet van de dag, geniet van je leven. Alles is goed. Durf los te laten en accepteer hoe je je op een bepaald moment voelt, ook al is het geen prettig gevoel. Het gaat vanzelf weer over. Na regen komt zonneschijn, altijd!

Mindfulness toepassen in je dagelijks leven, ik hoop dat het jou gaat lukken. Mindful leven zorgt er voor dat je een rustig en tevreden leven zult hebben en dat gun ik je van harte.

Namasté.

Mindfulness voor het dagelijkse leven

Mindfulness voor het dagelijkse leven is een 8-weekse Mindfulness cursus.
De cursus is een dagelijks stappenplan voor mensen die aan de slag willen met Mindfulness en meer rust en minder stress willen ervaren.
Video en audiobestanden – dagelijkse e-mails en mindfulness oefeningen – bonus “mindfulness op het werk”

Prijs €37,00